Weganizm

Zastanawiacie się może dlaczego wybrałam weganizm jako „styl życia”? A może jesteście ciekawi „z czym to się je”? Chcesz zostać weganinem/weganką? Chcesz zmienić coś w swoim życiu jak i życiu innych (więcej poniżej) ?

You may wonder why I have chosen veganism as a „lifestyle”? Or maybe you want to know „what’s it all about?” You want to become a vegan? You want to change something in your life and the lives of others (see below)?

Weganizm – styl życia, którego jedną z cech jest stosowanie diety wegańskiej, czyli rezygnacja ze spożywania produktów zwierzęcych. Weganie dążą jednak do wyeliminowania produktów pochodzenia zwierzęcego nie tylko z diety, ale również ze wszystkich innych aspektów życia.

Weganie rezygnują ze spożywania nie tylko mięsa, ale także produktów, których wytwarzanie wiąże się z eksploatacją zwierząt, takich jak: nabiał (w tym jajka) oraz (zazwyczaj) miód. Weganie nie stosują kosmetyków i nie kupują ubrań powstałych z odzwierzęcych surowców (skóry, futra, wełna, jedwab), nie biorą udziału w rozrywkach, w których wykorzystuje się zwierzęta (polowania, zoo, rodeo, cyrk, oceanarium). Bojkotują także wszelkie produkty testowane na zwierzętach. Zawieszenie przestrzegania tych zasad dopuszczają tylko jeśli byłoby to niezbędne do przetrwania.

Ludzie decydują się na weganizm ze względów etycznych, zdrowotnych, ekologicznych, duchowych lub religijnych.”

więcej – > https://pl.wikipedia.org/wiki/Weganizm

 Wybrałam weganizm ze względów etycznych, potem doszły też względy zdrowotne, gdyż dzięki tej decyzji i stylowi odżywiania czuję się zdrowa jak nigdy przedtem. Uważam, ze to jedna z najważniejszych jak i najlepszych decyzji jakie podjęłam w moim życiu, choć wiem, że jeszcze wiele przede mną i też parę za mną, które wymagały więcej wiary, odwagi i sił. To świadczy więc o tym, że weganizm NIE JEST TRUDNY. To tylko my wszystko sobie utrudniamy, jak to zawsze bywa w życiu. Na moim blogu chcę Ci pokazać jak łatwo, smacznie i zdrowo możesz przygotować swoje roślinne dania 🙂

weganizm

Zobacz zanim zapytasz – dlaczego? po co? czy to ma sens?

Dowiedz się więcej o niesamowitym wpływie diety roślinnej na Twoje życie i zdrowie / Find out more about an amazing impact of a plant based diet on your life and health- > http://nutritionfacts.org 

Polecane książki:

Watch these videos and share them:

1. Cowspiracy http://www.cowspiracy.com + NETFLIX
2. Forks Over Knives http://www.forksoverknives.com/the-film/ + NETFLIX
3. Best Speech You Will Ever Hear – Gary Yourofsky: https://www.youtube.com/watch?v=es6U0…
4. Farm To Fridge https://www.youtube.com/watch?v=ju7-n…
5. Earthlings http://www.nationearth.com/earthlings-1/
6. Lucent https://www.youtube.com/watch?v=KArL5…
7. Speciesism The Movie http://speciesismthemovie.com
8. Dr Greger – Uprooting the leading causes of death
https://www.youtube.com/watch?v=30gEi…
9. Why Vegetarians should go Vegan
https://www.youtube.com/watch?v=3f5uU…
10. Complete Guide To Vegan Food
https://www.youtube.com/watch?v=htf5e…
11.Complete Guide To Vegan Clothing (Non-Graphic)
https://www.youtube.com/watch?v=MQXWa…
12.Complete Guide To Vegan Cosmetics
https://www.youtube.com/watch?v=_oXC9…

(source: The Vegan Couple – > https://www.youtube.com/channel/UCV8d4At_1yUUgpsnqyDchrw )

Wegańska Piramida Żywienia

vegan-pyramid-polish-1024x768

English Version – CLICK

 Jeśli chodzi o mój sposób odżywiania to nie oznaczam się żadną etykietą. Jem to na co mam ochotę, czyli głównie nieprzetworzone warzywa oraz owoce. To one dodają mi energii i uśmiechu na twarzy. Same w sobie nie potrzebują dodatków, gdyż smakują idealnie i są jedyne w swoim rodzaju. Pełne wartości odżywczych niezbędnych dla każdego organizmu. Przede wszystkim nie powinniśmy zapomnieć o codziennej dawce zieleniny i mieć świadomość tego, że owoce „nie tuczą”, bo to najzdrowszy naturalny cukier jaki możemy sobie zaserwować.

 Poza tym, jem często wszelkiego rodzaju kasze, zboża oraz ziarna. Ten kto obserwuje mnie już od dawna wie, że kocham płatki owsiane, a kasza jaglana czy gryczana to mój ulubiony wybór. Czasem nie pogardzę też pajdą świeżego chleba na zakwasie, najlepiej z awokado, po prostu 😉 Przechodząc do awokado – tłuszcze. W moim codziennym „menu” nie brakuje zdrowych tłuszczy takich jak właśnie awokado, pestki, ziarna, orzechy, itp. Wszelkiego rodzaju oleje i przetworzone tłuszcze roślinne nie goszczą na moim talerzu, z wyjątkiem jedzenia poza domem, gdzie oczywistym jest, że nie mamy wpływu na to jak jedzenie zostaje przygotowane, a poza tym powinniśmy podchodzić do takiego przetworzonego jedzenia z zdrowym rozsądkiem aby nie popadać w wszelkiego rodzaju obsesje, gdyż ucierpi na tym nie tylko nasze zdrowie fizyczne ale przede wszystkim psychiczne. W każdym razie, jest to zbędny pokarm dla naszego zdrowia, a często nawet szkodliwy. Zarówno jak słodycze, słone przekąski, gotowe jedzenie z supermarketów, itp. Oczywiście, w dzisiejszych czasach bez problemu możemy znaleźć o wiele zdrowsze opcje takie jak naturalne, niesłodzone słodkości, koktajle, krakersy i inne. Jednak, jak w każdym przypadku, należy zachować umiar.

 W „diecie” wegańskiej zdecydowanie nie powinno zabraknąć strączków, to moje ulubione! Co też nie oznacza, że Ty też musisz je uwielbiać i jeść codziennie. Nie każdy jest fanem fasoli czy ciecierzycy lub też odczuwa nieprzyjemne dolegliwości po ich spożyciu. Warto jednak próbować dodawać je coraz częściej do swoich potraw by polubić je jeszcze bardziej, a tym samym przyzwyczaić organizm do ich spożywania. Są cennym źródłem białka oczywiście, ale też wiele innych składników. Chyba nie znam osoby, która nie kocha hummusu lub falafeli? 😀

12961546_1222842657735258_8021379179282654795_n

 Umiarkowanie spożywam wegański „nabiał” taki jak roślinne mleka/napoje czy jogurty/sery. Staram się też ograniczać kawę, która nie wpływa na mnie pozytywnie w ilości większej niż jedna szklanka dziennie. Nie używam białego cukru zarówno jak i brązowego  oraz innych tego typu cukrów. Nie korzystam też z sztucznych słodzików. Źródłem słodyczy są dla mnie głównie owoce, często daktyle. Czasem słodzę syropem daktylowym, klonowym lub ksylitolem. Chciałabym włączyć też w swoją „dietę” melasę, mimo iż najzdrowsza – melasa z trzciny cukrowej to nie moje kubki smakowe, ale myślę, że z karobu czy buraczana jest równie dobrą opcją i lepszą smakowo.

Chcę podkreślić, że to tylko sposób odżywiania dzięki któremu JA czuję się najlepiej i na Ciebie może działać lepiej coś innego, dlatego nie namawiam, daję tylko przykład, a tym samym nakierowuję Cię na to co znajdziesz tutaj na blogu pośród moich przepisów.