Owsianka

 Każdy kto mnie odwiedza na blogu, poprzednim czy też już tym, dobrze wie, że najlepszym dla mnie śniadaniem jest owsianka. ‚Online’ z całą pewnością możecie znaleźć ogrom informacji na temat jej zdrowotności. Ja kocham ją nie tylko za to jak bardzo jest zdrowa i pożywna, ale też za jej uniwersalność. Stworzyłam już mnóstwo wariacji. Każda przygotowana owsianka jest dla mnie wyjątkowa. I nie musi to być tylko forma: płatki gotowane na mleku. O tym możecie przekonać się razem ze mną 🙂

  • 50-60g płatków owsianych zwykłych lub górskich
  • szklanka mleka roślinnego
Płatki owsiane zawsze zalewam wieczorem mlekiem i odstawiam na noc do lodówki. Dzięki temu płatki będą miękkie, a owsianka nie będzie wymagała długiego gotowania i uzyskamy gęstą konsystencję.

Owsianka ‚budyniowa’
Gotujemy owsiankę według podstawowego przepisu. Następnie w 1/4 szklanki mleka mieszamy łyżkę proszku budyniowego lub mąkę ziemniaczaną/skrobię kukurydzianą/mąkę z tapioki. Dodajemy pod koniec i jeszcze chwilę gotujemy dopóki owsianka nie stanie się idealnie gęsta i kremowa dzięki budyniowi.

Owsianka z kisielem
Gotujemy owsiankę według podstawowego przepisu. Następnie zalewamy kisiel gorącą wodą, mniej więcej 1/4 szklanki. Łączymy go z owsianką pod koniec gotowania. Gotujemy jeszcze przez chwilę.

Owsianka jogurtowa
Gotujemy owsiankę według podstawowego przepisu. Pod koniec gotowania mieszamy z dowolną ilością jogurtu – oczywiście w wersji wegańskiej sojowego (lub inny). Zamiast mleka, można ugotować owsiankę na wodzie, a następnie wymieszać z całym opakowaniem jogurtu. Owsianka może być również wymieszana już wieczorem z niewielką ilością zimnego mleka/wody oraz jogurtem i zostawiona na noc w lodówce, dzięki czemu zmięknie i zgęstnieje..

Owsianka z kaszą manną
Gotujemy owsiankę według podstawowego przepisu. Pod koniec gotowania dodajemy łyżkę kaszy manny wymieszaną z niewielką ilością mleka (mniej więcej 1/4 szklanki). Gotujemy jeszcze przez chwilę, do zgęstnienia.

Krem owsiany
Wieczorem zalewamy owsiankę mlekiem. Rano dokładnie miksujemy. Następnie chwilę podgrzewamy, do zgęstnienia. Polecam ten sposób przygotowania kremu, gdyż miksowanie na gorąco powoduję iż niszczą się ostrza blendera. Do kremu warto dodać łyżkę lub więcej jogurtu, ma wtedy równie kremy posmak.

Oczywiście do podstawowego przepisu można dodać czego tylko nasza dusza zapragnie. Przede wszystkim polecam zajadać z orzechami czy też masłami z różnych rodzai orzechów. Bakalie to również bardzo mile widziany dodatek w miseczce. Poza tym, owoce – to praktycznie podstawa każdego porannego śniadania, a do tego świetnie komponują się z owsianką. Jak owoce to i warzywa. Owsianka z cukinią, marchwią, batatem czy burakiem. Na prawdę są przepysznie! Warto spróbować i się przekonać. Co więcej, nie zapominajmy o przyprawach – to one nadają niezwykły smak owsiance. Nie ma nic lepszego od aromatu unoszącego się z garnuszka, a co dopiero tego smaku.

Jak sprawić by nasza owsianka była gęsta? 
Wystarczy dodać mus owocowy – z banana czy też z jabłka lub innych owoców. Oczywiście nawet nie mus, a same pokrojone owoce czy warzywa sprawią, że owsianka stanie się bardzo gęsta. Poza tym, polecam dodawać zdrowe ziarna, które dostarczają nam same wartościowe składniki. Należą do nich siemię lniane (mielone lub w ziarenkach) oraz nasiona chia. To źródła bardzo zdrowych tłuszczy, które sprawią, że nasza owsianka będzie gęsta jak nigdy przedtem, a do tego jeszcze zdrowsza! 🙂