Prosty i zdrowy sos karmelowy / Simple and healthy caramel sauce (vegan)

zdrowy sos karmelowy

 Prosty, zdrowy i szybki przepis na domowy karmel wegański. Jak pewnie się domyślacie jest on z daktyli. Jednak tym sekretnym składnikiem, który wzbogaca jego smak jest masło migdałowe. Nie wiem jak Wy, ale ja uwielbiam takie dobroci na śniadanie – łycha takiego karmelu w porannej owsiance smakuje jak niebo w gębie!

wegański sos karmelowy

Prosty i zdrowy sos karmelowy

Składniki (jeden słoiczek)

  • szklanka suszonych daktyli
  • spora łyżka masła migdałowego*
  • spora szczypta soli morskiej lub himalajskiej

Daktyle najpierw namoczyć w gorącej wodzie aby zmiękły. Po ok. 10-15min. połowę wody odlać do szklanki i odstawić. Daktyle dokładnie zblendować z masłem migdałowym oraz solą. W razie potrzeby dolać więcej wody po namoczeniu daktyli, gdy karmel jest zbyt gęsty. Przełożyć do słoiczka. Przechowywać w lodówce. Podawać z owocami np. jabłkiem jako przekąska/zdrowy deser lub z placuszkami, owsianką, śniadaniową kaszą, itp. Smacznego!

*w razie alergii na migdały/orzechy zastąpić tahini – pastą sezamową

English version

 A simple, healthy and quick recipe for homemade vegan caramel sauce. As you can probably guess, it’s made from dates. However, the secret ingredient that enhances its flavour is almond butter. I don’t know about you, but I love such a treat for breakfast – a spoonful of delicious caramel in my morning porridge tastes like heaven!

healthy vegan caramel sauce
Simple and healthy caramel sauce

Ingredients (one jar):

  • a cup of dried dates
  • a large tablespoon of almond butter*
  • a good pinch of sea salt or Himalayan salt

First, soak the dates in hot water to soften them. After approx. 10-15 minutes. pour half of the soaking water into a glass and set aside. Blend the dates thoroughly with almond butter and salt. If necessary, add more soaking water – if the caramel is too thick. Transfer to a jar. Store in a refrigerator. Serve with fruit, e.g. an apple as a snack / healthy dessert or with pancakes, porridge, toasts, etc. Enjoy!

* in case of almond/nut allergy, replace with tahini – sesame paste