Jackfruit curry | Curry z owocem chlebowca

jackfruit curry

Lato dobiegło końca i już mniej w moim codziennym jadłospisie zimnych potraw – z spring rollsów przerzucam się na michę rozgrzewającego curry. Przepisów na curry na blogu jest już sporo, ale za każdym razem mam ochotę spróbować je nieco inaczej. Tym razem głównym składnikiem jest owoc chlebowca, znany jako jackfruit. Jackfruit jest bardzo często używany w kuchni roślinnej jako zastępnik mięsa dzięki jego strukturze przypominającej „pulled pork”, czyli „szarpaną wieprzowinę”. I tak jak za zastępnikami mięsa w diecie roślinnej nie przepadam i ich nie szukam tak jackfruit bardzo przypadłmi do gustu i uwielbiam gotować go na wiele różnych sposobów, czy to w potrawkach, czy pieczony w tacos czy też właśnie w curry.

Mam nadzieję, że to danie przypadnie Ci do gustu. Jest idealne na te jesienne dni – comfort food, który rozgrzewa i ducha i ciało. Smacznego! ☺️

jackfruit curry 2

jackfruit curry z warzywami i kaszą jaglaną

Składniki:

  • 1/2 dużej czerwonej cebuli
  • ząbek czosnku lub czosnek w proszku
  • puszka owoca chlebowca (jackfruit)
  • czerwona papryka
  • ok. 6-10 brązowych pieczarek
  • spora garść jarmużu lub szpinaku (tutaj cavolo nero)
  • opcjonalnie: kilka różyczek brokuła
  • pieprz
  • czerwona papryka
  • przyprawa curry (garam masala)
  • kurkuma
  • cynamon
  • imbir
  • 2 łyżki sosu tamari (opcjonalnie)
  • łyżeczka cukru kokosowego
  • puszka pomidorów
  • 1/2-3/4 puszki mleczka kokosowego

do podania:

  • ryż lub kasza (tutaj jaglana)
  • świeża kolendra
  • posiekane migdały

Na początek podsmażyć posiekaną cebulę oraz czosnek jeśli nie używamy tego w proszku. Następnie dodać resztę pokrojonych warzyw – pieczarki, paprykę oraz brokuły. Jackfruita rozdrobnić widelcem lub w dłoniach i również dodać do warzyw. Wszystko przyprawić do smaku i opcjonalnie dodać również sos sojowy tamari. Podsmażyć przez chwilę aż warzywa zmiękną i po tym dodać pomidory w puszki i gotować ok.5 -10 min. Na sam koniec wmieszać mleczko kokosowe – zazwyczaj dodaję nieco mnie niż całą puszkę, gdyż wolę by curry było gęste, ale możesz również dodać całą. Gotować jeszcze przez chwilę i dosolić do smaku. Podawać z ryżem lub kaszą, kolendrą oraz posiekanymi migdałami. Smacznego!

English version

Summer is over and I definitely can felt it as soon as I started eating less cold dishes in my daily , switching from spring rolls to a bowl of warming curry. COMOFORT FOOD… There are many recipes for curry on the blog, but I always want to try and cook them a bit differently each time.

This time the main ingredient is jackfruit. Jackfruit is very often used in plantbased cooking as a meat substitute due to its structure resembling „pulled pork”. I don’t really like any kind of soy or seitan based meat substitutes in a plant-based diet, I simply don’t feel like I even need them in my diet but I do really like jackfruit, especially in stews, baked in tacos or in a creamy-dreamy curry.

I hope you like this dish. It’s perfect for those autumn days – comfort food that warms both the body and soul. Enjoy! ☺️

jackfruit curry 3

jackfruit curry with vegetables and millet

Ingredients:

  • 1/2 large red onion
  • a clove of garlic or garlic powder
  • one can of jackfruit in brine
  • red pepper
  • approx. 6-10 chesnut mushrooms
  • a large handful of kale or spinach (here cavolo nero)
  • optional: a few broccoli florets
  • pepper
  • curry spice (garam masala)
  • turmeric
  • cinnamon
  • ginger
  • 2 tbsp tamari sauce (optional)
  • a teaspoon of coconut sugar
  • one can of tomatoes
  • 1/2 – 3/4 can of coconut milk

to serve:

  • rice or other grains (here millet)
  • fresh coriander
  • chopped almonds

First, fry the chopped onion and garlic if you are not using it in powder. Then add the rest of the chopped vegetables – mushrooms, peppers and broccoli. Pull the jackfruit with a fork or in your hands and also add to the vegetables. Season everything to taste and optionally add tamari sauce. Fry for a while until the vegetables are tender, then add the canned tomatoes and cook for about 5-10 minutes. Finally, add the coconut milk – usually I add a bit more than the whole can, as I prefer the curry to be thick, but you can also add it all. Cook for a while and at the end add salt to taste. Serve with rice or groats, coriander and chopped almonds. Bon appetit!