Kokosowy dhal z kukurydzą / Coconut dhal with corn

 Nadszedł koniec wakacji, czas na wrzesień, powroty i wkrótce… jesień! Pogoda nadal dopisuję, ale od czasu do czas nas zaskakuje – deszczem i ponurą atmosferą. W takie dni, i nie tylko, warto zawsze rozjaśnić sobie dzień jakimś pysznym daniem, a do tego najlepiej rozgrzewającym. Zawsze mam wtedy ochotę na jakieś warzywne potrawki lub dania typu curry czy dhal właśnie. Dhal to tak naprawdę wszystkie znane strączki w Indiach i na ich bazie tworzy się przeróżne dania – potrawki, naleśniki, chlebki, itp. Nie brakuje w nich tych wszystkich aromatycznych przypraw – mieszanki curry, cynamonu, chilli, imbiru. Na bazie soczewicy szczególnie można zrobić wiele pysznych dań i parę z nich możecie znaleźć już na blogu TUTAJ. A dziś pomysł na kokosowy dhal z dodatkiem kukurydzy, bo tak naprawdę możecie dodać czego tylko dusza zapragnie, soczewica świetnie smakuje z wszystkimi warzywami.

 Ten kokosowy dhal to czasem też super pomysł na czyszczenie lodówki – użyjcie warzyw, które już wołają o „pomoc”, zawsze miejsce pod ręką, poza suchymi składnikami takimi jak strączki np. właśnie soczewica czerwona, również puszkę pomidorów i mleczka kokosowego. Uważam, że sprawdzi się świetnie jako danie nawet do lunch-boxa, a szczególnie jak macie możliwość podgrzania go w szkole, na uczelni czy w pracy. Ja podaję jak widać na zdjęciach z ugotowaną kaszą jaglaną, ale możecie również wybrać ryż czy chlebek naan lub nawet zwykłe pieczywo (tak właśnie zjadłam kolejne porcje)

Składniki (3 porcje):

  • czerwona cebula
  • dwa ząbki czosnku
  • kilka pieczarek brązowych (opcjonalnie)
  • zielona cebulka
  • szklanka ugotowanej kukurydzy lub np. z puszki
  • szklanka czerwonej soczewicy
  • puszka krojonych pomidorów
  • 200ml mleczka kokosowego
  • łyżka curry
  • pieprz czarny
  • sól (różowa lub morska)
  • szczypta wędzonej papryki
  • łyżeczka imbiru
  • 1/2 łyżeczki cynamonu
  • łyżeczka kurkumy
  • szczypta płatków chilli (opcjonalnie)

Na patelni najpierw podsmażyć posiekaną cebulkę z czosnkiem. Następnie dodać wszystkie przyprawy i podsmażać jeszcze chwilę by uwolnić aromaty. Zieloną cebulkę i pieczarki pokroić w plastry i dodać na patelnię, razem z kukurydzą. Poddusić chwilę na patelni z resztą składników, a następnie wmieszać soczewicę, puszkę pomidorów oraz ok. 1/2 – 1 szklanki wody tak by soczewica mogła się dobrze ugotować. Gotować pod przykryciem aż potrawka zgęstnieje, dolać mleczko kokosowe i gotować jeszcze ostatnie 5 min. Doprawić do smaku pieprzem czy solą. Podawać z kaszą/ryżem/chlebem. Smacznego!

English version

 The holiday is over, time for September, returns and soon … autumn! The weather is still good tho, but it surprises us from time to time with rain and gloomy atmosphere. On such days, and not only, it is always worth to light up your day with a delicious meal and the warming, comfort food one. I always crave at that time some vegetable stews or curries or dhal dishes. Dhal is known in India as legumes and on their basis they create various dishes – stews, crepes, breads, etc. There is a lot of all of these aromatic Indian spices – a mixture of curry, cinnamon, chilli, ginger. On the basis of lentils, you can make a lot of delicious non- Indian dishes too and you can find a few of them on the blog HERE. And today the recipe for a coconut dhal with the addition of corn, because you can really add whatever the heart desires, the lentils taste great with all the vegetables.

 This coconut dhal is sometimes also a great idea for cleaning the fridge/using leftoover vegetables that already call for „help”, always have at hand, except for legumes, such as red lentils, also a can of tomatoes and coconut milk. I think that this dish will work great in your lunch box, even better if you have the opportunity to heat it up at school, college or at work. I serve it, as shown in the pictures, with millet, but you can also choose rice or naan bread or even ordinary bread (this is how I ate more the rest of it).

Ingredients (3 servings):

  • red onion
  • two cloves of garlic
  • few brown chesnut mushrooms (optional)
  • green onion
  • a cup of boiled corn or, for example, a can
  • a cup of red lentils
  • can of sliced ​​tomatoes
  • 200 ml of coconut milk
  • tablespoon curry
  • black pepper
  • salt (pink or Himalayan)
  • a pinch of smoked pepper
  • a teaspoon of ground ginger
  • 1/2 a teaspoon of cinnamon
  • a teaspoon of turmeric
  • a pinch of chilli flakes (optional)

First fry the chopped onion with garlic in the pan. Then add all the spices and fry for a while to free the aromas. Chop the green onion and mushrooms into slices and add to the pan, along with the sweetcorn. Stir and fry in the pan with the rest of the ingredients, then mix in the lentils, a can of tomatoes and about 1/2 – 1 cup of water so that the lentils can cook well. Cook under cover until the stew thickens, add the coconut milk and cook for the last 5 minutes. Season to taste with pepper or salt. Serve with groats / rice / bread. Enjoy!