Obiad na zimowe dni – warzywna potrawka z miso / Dinner for cold winter days – veggie stew with miso.

obiad na zimowe dni 2

 Obiad na zimowe dni, czyli niezastąpiona warzywna potrawka, które ogrzeje cię w ten bardzo mroźny czas. Tak, sposobów na takie potrawki z warzyw jest wiele (przepisy na blogu), ale ta nie dosyć, że jest wręcz banalna w wykonaniu, ponieważ wrzucamy tylko składniki do garnka, to jeszcze ma w sobie coś wyjątkowego. Mianowicie, poza warzywami do garnka trafiły przyprawy takie jak imbir, cynamon, kolendra, kurkuma, zioła, wędzona papryka oraz zwykła, pieprz i… japońska pasta miso*! To ona poza przyprawiani sprawia, że zwykła potrawka może smakować naprawdę oryginalnie, dodaje smaku umami potrawie. Co więcej, warto dodać trochę slodyczy, z którą lubią się pomidory, dlatego polecam delikatnie dosłodzić potrawkę dowolnym cukrem lub jak w moim przypadku – syropem daktylowym. Można dodać również trochę octu balsamicznego. Mam wrażenie, ze te wszystkie dodatki sprawiają, że dzieje się magia i takie proste danie byłabym wstanie podać nawet mojemu największemu krytykowi kulinarnemu.

 Miso to tradycyjna gęsta pasta z fermentowanej soi, bardzo często z dodatkiem ryżu czy jęczmienia. Używana jest zazwyczaj do zup, takich jak np. miso-shiru (jap. 味噌汁). Można zrobić z niej przeróżne sosy, dodawać do warzyw, itp. Mój ulubiony sos z miso to owa pasta wymieszana z tahini i przyprawami. Jest bardzo zdrowa, ma dużą zawartość białka oraz innych składników odżywczych. Jej smak zależy od rodzaju pasty, od słodkich poprzez słone aż po ostre. Bardzo lubię słodkie jasne miso czy nieco ciemniejsze, z dodatkiem ryżu. Polecam się w nią zaopatrzyć, tym bardziej, że taki słoiczek miso starcza na bardzo długo, a potrawom dodaje naprawdę wyjątkowego smaku.

Inne przepisy z wykorzystaniem miso (tutaj):

obiad na zimowe dni

Składniki (2-3 porcje):

  • cebula biała
  • ząbek czosnku (tutaj wędzony)
  • średniej wielkości słodki ziemniak (batat)
  • kilka różyczek kalafiora
  • por
  • marchew
  • puszka pomidorów (krojonych)
  • szklanka ugotowanych strączków – tutaj czerwona fasola oraz ciecierzyca (1:1)
  • łyżeczka syropu daktylowego/klonowego (lub dowolnego cukru)
  • łyżeczka octu balsamicznego
  • sól morska/sos sojowy tamari
  • łyżeczka pasty miso
  • Przyprawy: słodka wędzona papryka, czerwona papryka mielona, imbir, kurkuma, mielona kolendra, ulubiona mieszanka ziół, pieprz czarny, szczypta cynamonu
  • do podania: świeża pietruszka

W dużym garnku rozgrzej troszkę wody i uduś na niej pokrojoną drobno cebulę oraz czosnek (możesz też je podsmażyć na oleju roślinnym). Następnie dodaj pokrojonego w kosteczkę batata, marchew, posiekanego pora i kalafiora. Podduś jeszcze chwilę, dodaj przyprawy i wymieszaj. Dodaj pomidory oraz wodę (połowa puszki po pomidorach) oraz strączki. Duś aż warzywa będą miękkie ok. 15-20 min., w połowie dodaj pastę miso. Na koniec wmieszaj świeżą pietruszkę. Podawać z dowolnymi dodatkami np. ryżem czy kaszą, chlebkiem pita czy świeżym chlebem. Smacznego!

 

obiad na zimowe dni

Nie wiem jak Wy, ale ja uwielbiam świeżą pietruszkę! / Not sure how about you, but I love fresh parsley!

English version

 Dinner for cold winter days, irreplaceable vegetable stew that will warm you up in this very freezing times. Yes, there are many ways to make vegetable stews (recipes on the blog), but this one is quite special and so easy to make, because we just put all the ingredients in the pot, cook it for a while and it’s ready! What’s so different about that one – in addition to vegetables there are also spices such as ginger, cinnamon, coriander, turmeric, herbs, smoked pepper and plain one, pepper and … Japanese miso paste! Apart from the seasning it is the paste that makes this ordinary stew taste really original, adds an umami flavour to the dish. It is also worth adding some kind of sweetness, which tomatoes always like, that’s why I recommend gently sweeten the stew with any sugar or in my case – date syrup. You can also add a bit of balsamic vinegar. I have the impression that all these additions make magic happen and I would even give it to taste to my greatest culinary critic.

 Miso is a traditional thick paste made of fermented soy, very often with the addition of rice or barley. It is usually used for soups, such as miso-shiru (Japanese 味噌 汁). You can make a variety of sauces with miso or add to vegetables, etc. My favorite miso sauce is the paste mixed with tahini and spices. It is also very healthy, has a high content of protein and other nutrients. Its taste depends on the type of miso, from sweet through salty to spicy. I really like the sweet white miso or slightly darker – brown, with the addition of rice. I highly recommend to buy it, the more that such a jar of miso lasts for a very long time, and adds a truly unique flavor to the dishes.

Other recipes using miso (here):

Ingredients (2-3 servings):

  • white onion
  • clove of garlic (here – smoked)
  • medium-sized sweet potato (sweet potato)
  • fre cauliflower florets
  • one leek
  • medium carrot
  • can of sliced ​​tomatoes
  • a cup of cooked legumes – here, red beans and chickpeas (1: 1)
  • teaspoon of date / maple syrup (or any sugar)
  • a teaspoon of balsamic vinegar
  • sea ​​salt / tamari soy sauce
  • teaspoon of miso paste
  • spices: sweet smoked pepper, red paprika, ginger, turmeric, ground coriander, a favorite mixture of herbs, black pepper, a pinch of cinnamon
  • to serve: fresh parsley

In a large pot, warm up a little splash of water and saute in it ​finely sliced onions and garlic (you can also fry them in vegetable oil). Then add the diced sweet potato, carrot, chopped leek and cauliflower. Stew for a while, add spices and mix. Add tomatoes, water (half of the can after tomatoes) and legumes. Cook until the vegetables are soft, about 15-20 minutes, and halfway add the miso paste. At the end stir in the fresh parsley. Serve with anything you like such as: rice or groats, pita bread or fresh bread. Enjoy!