Bezglutenowe placuszki z sosem grejpfrutowym / Gluten-free pancakes with grapefruit sauce.

 Zawsze jest dobra okazja do tego by usmażyć placuszki na śniadanie (i nie tylko!). W UK zamiast Tłustego Czwartku obchodzony jest Pancake Tuesday, dlatego też pokusiło mnie to by przygotować placuszki na ten dzień. Wiedziałam, że od samego patrzenia z rana na wpisy pełne pysznych pancakes, naleśników, itp. sama będę chciała je zjeść. Oczywiście jak już jeść to zdecydowanie najlepsze są te domowe. Na blogu znajdziecie już sporo pomysłów na przeróżne placuszki, a dziś kolejna, dosyć ciekawa wersja – bezglutenowe placki z suszonymi figami, podane z sosem z grejpfruta oraz migdałami. Powiem jedno – rozpływają się w ustach, są tak leciutkie i puszyste! Śniadanie do łóżka podano 😉

bezglutenowe placuszki

Składniki:

  • 1/2 szklanki mąki ((bezglutenowa) owsiana i gryczana 1:1, czyli ok. po 2 kopiaste łyżki każdej)
  • łyżeczka proszku do pieczenia
  • 1/2 łyżeczki sody oczyszczonej
  • łyżka nasion chia/siemienia lnianego (nie trzeba mielić)
  • 2 suszone figi
  • 1/2 szklanki mleka migdałowego (lub inne tłustsze mleko roślinne np. sojowe/kokosowe)
  • łyżeczka octu jabłkowego

sos:

  • grejpfrut
  • łyżka syropu daktylowego

do podania: posiekane migdały

W misce wymieszaj ze sobą suche składniki. Następnie dodaj kolejno mleko oraz ocet i bardzo dokładnie wszystko połącz, by postała gęste lecz lejące się placuszkowe ciasto. Na koniec wmieszaj pokrojone na mniejsze kawałki figi i odstaw na czas rozgrzania patelni. Patelnie rozgrzej i delikatnie natłuść olejem roślinnym (lub pozostaw bez jeśli używasz patelni dobrej jakości, do której placuszki nie będą przywierać). Nakładaj łyżkę ciasta na 1 placka, smaż aż góra się lekko zetnie, a następnie obróć na drugą stronę i smaż ok. 2-3 min. W czasie gdy placuszki się smażą możesz też zacząć przygotowywać sos – do rondelka dodaj obrane i pokrojone segmenty grejpfruta oraz syrop daktylowy i duś na średnim ogniu aż otrzymasz gęsty sos, słodki cytrusowy sos. Placuszki podawaj z sosem oraz migdałami (lub opcjonalnie również jogurtem sojowym/kokosowym). Smacznego!

bezglutenowe placuszki 2

English version

There is always a good reason to make pancakes for breakfast (and not only!). In the UK, Pancake Tuesday is celebrated instead of Fat Thursday (in Poland), which is why I was tempted to prepare pancakes for this day. I knew that just by looking whole day on social media and seeing it everywhere, websites full of delicious pancakes, crêpes, etc. made by others, I would love to eat it myself as well. Of course, homemade is definitely the best. You can already find on the blog a lot of ideas for various pancakes recipes. Today another one, quite interesting combination of flavours – gluten-free pancakes with dried figs inside, served with grapefruit sauce and almonds. I can only say one thing – they are amazing! They melt in your mouth, so light and fluffy! Let’s then serve this breakfast… in bed 😉

bezglutenowe placuszki 3

Ingredients:

  • 1/2 cup of flour – (gluten-free) oat and buckwheat (1:1), which is about 2 heaped tablespoons each)
  • a teaspoon of baking powder
  • 1/2 teaspoon of baking soda
  • tablespoon of chia seeds / linseed (you do not need to grind it)
  • 2 dried figs
  • 1/2 cup of almond milk (or other fat milk plant, e.g. soy / coconut)
  • a teaspoon of apple cider vinegar

sauce:

  • grapefruit
  • tablespoon of date syrup

to serve: chopped almonds

In a bowl, mix all dry ingredients. Then add the milk and vinegar, mix everything very well so that it forms a thick but easy to pour pancake batter. At the end, mix in the figs (cut into smaller pieces) and set aside until the pan is warmed up. Gently grease the pan with vegetable oil (or leave without by using a good-quality frying pan, which the pancakes will not stick to). Add a tablespoon of batter for 1 pancake, fry until the top is slightly cooked, then turn over and fry for about 2-3 minutes. While the pancakes are frying, you can start preparing the sauce – add to the saucepan the peeled and cut into segments grapefruit plus date syrup, and cook it on medium heat until you get a thick and sticky, sweet citrus sauce. Serve pancakes with sauce and almonds (or optionally also soy / coconut yoghurt). Enjoy!