Pieczone warzywa – pomysł na podanie / Baked vegetables – an idea for serving.

Nie wiem jak Wy, ale ja uwielbiam pieczone warzywa! Calutki rok. Zimą idealnie sprawdzają się warzywa korzenne, latem przede wszystkim cukinie, bakłażany, papryki, kalafiory i brokuły, zaś jesienią zdecydowanie dynie 🙂 Poza tym, bez względu na sezon do piekarnika najczęściej trafiają ziemniaki – domowe frytki, łódeczki, kostka – czego tylko dusza zapragnie. Dziś dzielę się z Wami pomysłem na chrupiące pieczone ziemniaki z dodatkiem dyni, pieczarek oraz cebuli i kukurydzy, ale oczywiście – warzywa spokojnie możecie dobrać według własny preferencji, a w przepisie chodzi mi bardziej o mieszankę, którą ostatnio używam non-stop do przyprawienia moich warzyw. Poniżej podaję też sposób podania, czyli sos oraz np. tortille kukurydziane, w których owe warzywa można śmiało podać i zajadać się ze smakiem. Często jem je też na jakieś zieleninie, dla zdrowia oczywiście, ale nie gardzę też smakiem – najlepiej wyłożyć je na szpinaku czy sałacie, a na koniec posypać jeszcze posiekaną świeżą pietruchą 😉

Na blogu znajdziecie już sporo przepisów na pieczone warzywa, ale zawsze znajdzie się jakiś pomysł by podać je inaczej, a tutaj – dodatek płatków drożdżowych naprawdę robi dużą różnicę, smakują jeszcze pyszniej niż zwykle!


Składniki:

  • dowolne warzywa (tutaj ziemniaczki, dynia Hokkaido, cebula, pieczarki oraz kukurydza)

przyprawy:

  • pieprz czarny
  • sos sojowy tamari lub liqiud aminos (na bazie soi, bez soli) – ewentualnie można użyć też soli morskiej
  • słodka wędzona papryka (jeśli lubisz ostrą dodaj taką)
  • czosnek granulowany/w proszku
  • mielona kolendra i opcjonalnie kumin
  • mieszanka dowolnych ziół: rozmaryn, tymianek, majeranek, oregano / zioła prowansalskie
  • kurkuma
  • dwie garście płatków drożdżowych (ok. 2-3 łyżek)

sos do podania:

  • łyżka tahini bądź dowolnego masła orzechowego
  • łyżka sosu sojowego (bądź tamari lub liquid aminos)
  • sok z połowy cytryny
  • łyżeczka cukru np. kokosowego lub syropu klonowego
  • łyżka octu balsamicznego
  • pieprz czarny
  • wędzona papryka
  • imbir
  • woda do rozrzedzenia sosu

Warzywa pokroić w dowolnej wielkości kawałki – najważniejsze by były podobnej wielkości, by upiekły się równomiernie. Następnie wymieszać z wszystkimi przyprawami, płatkami drożdżowymi i przełożyć na blachę wyłożoną papierem do pieczenia. Piec w 200 stopniach Celsjsuza ok. 30 min. Podawać z świeżym szpinakiem, sosem oraz np. ryżem/kaszą czy jak w moim przypadku, kukurydzianymi tortillami do tacos. Smacznego!

Składniki na sos wystarczy tylko dokładnie wymieszać, najlepiej trzepaczką by wszystko się połączyło, do uzyskania lejącej się lecz tym samym kremowej konsystencji.


English version

I do not know how about you, but I love baked vegetables! A perfect meal idea, whole year! In winter with root vegetables, in summer: courgettes, eggplants, peppers, cauliflowers and broccoli, and during the autumn season definitely – pumpkins 🙂 In addition, regardless of the season, potatoes often get into the oven – homemade baked fries, boats, cubes – whatever your heart desires. Today I share with you the idea for crispy baked potatoes with Hokkaido pumpkin, mushrooms, onion and corn, but of course – you can choose the vegetables according to your preferences and to what you currently have. The recipe is more about the mix of spices I have recently been using non-stop to season my vegetables. Below I also give the method of serving, i.e. the sauce and for example, corn tortillas, in which these vegetables can be wrapped up. I often eat them with some greens as well, for health of course, but also the taste and extra crunch – it is best to put them on the bed of spinach or lettuce, and finally sprinkle with fresh chopped parsley 😉

On the blog you will find a lot of recipes for baked vegetables, but there is always a new idea to serve them differently, and here – the addition of yeast flakes really makes a big difference, taste even more delicious than usual!

Ingredients:

  • any vegetables you like (here: potatoes, Hokkaido pumpkin, onions, mushrooms and corn)

spices:

  • black pepper
  • soy sauce – tamari or liqiud aminos (soy based, no salt) – you can also use sea salt
  • sweet smoked pepper (if you like hot, add one)
  • granulated garlic / powder
  • ground coriander and optionally cumin
  • a mixture of any herbs: rosemary, thyme, marjoram, oregano
  • turmeric
  • two handfuls of yeast flakes (about 2-3 tablespoons)

sauce to be served:

  • tablespoon of tahini or any nut butter
  • tablespoon of soy sauce (or tamari or liquid aminos)
  • juice from half a lemon
  • a teaspoon of sugar, e.g. coconut or maple syrup
  • teaspoon of balsamic vinegar
  • black pepper
  • smoked paprika
  • ginger
  • water for thinning the sauce

Cut vegetables into pieces of any size – the most important they should be of a similar size to baked them evenly. Then mix with all the spices and yeast flakes and translate into the the baking tray covered with baking paper. Bake at 200 degrees Celsius for about 30 minutes. Serve with fresh spinach, sauce and for example, rice / groats, or, as in my case, corn tortillas. Enjoy!

The ingredients for the sauce just need to be thoroughly mixed, preferably a whisk to make everything smooth,you should get a creamy consistency but not to thick.

Mam nadzieję, że ten pomysł sprawdzi się też w Twojej kuchni! Koniecznie podziel się tym co myślisz 🙂

I hope that you will try this recipe! Definitely share in the comments below what you think and how you like it 🙂