Proste domowe muesli (bez cukru) / Easy home-made muesli (sugar-free)

 Domowe muesli to idealny pomysł na szybkie i zdrowe śniadanie czy nawet przekąskę. Robi się je błyskawicznie (zdecydowanie szybciej niż granolę), a co więcej można dodać do niego czego tylko dusz zapragnie lub po prostu to co ma się akurat pod ręką. Moje muesli składa się z podprażonych płatków owsianych oraz nerkowców, chrupiącej soi, która jest źródłem białka, preparowanego ryżu, ulubionej suszonej morwy białej, prażonych płatków kokosowych oraz złotego siemienia lnianego. Tak, to tyle – nie potrzeba tu żadnych dosładzających składników. Można dodać jednak jakieś przyprawy np. cynamon lub jak to w grudniu bywa, przyprawę piernikową/korzenną, warto też dopasować suszone owoce pod swój smak, polecam też suszoną żurawinę, rodzynki, skórkę pomarańczy – to sprawi, że muesli nabierze przyjemnego świątecznego aromatu. Dlatego też uwielbiam takie przepisy, bo są niesamowicie uniwersalne, na każdą porę roku, na każdą zachciankę, itp. Mam nadzieję, że dodaje to Wam motywacji by zmiksować domowe muesli zamiast znowu sięgnąć po gotowca, który jednak ceną i zdrowiem nie tryska.

Składniki:

  • 2 szklanki zwykłych płatków owsianych
  • szklanka dowolnych orzechów (tutaj: nerkowce)
  • szklanka preparowanego ryżu
  • szklanka chrupiącej soi (do nabycia tutaj; zamiast można użyć innego preparowanego/chrupiącego ziarna)
  • szklanka suszonej morwy (można użyć też innych suszonych owoców, rodzynek, żurawiny, skórki z pomarańczy, itp.)
  • 1/2 szklanki siemienia lnianego
  • szklanka prażonych płatków kokosowych

Na blaszce wyłożonej papierem do pieczenia podpiec płatki owsiane wraz z nerkowcami, ok. 180 stopni Celsjusza do ze-złocenia (jeśli wasze płatki kokosowe nie są prażone, podpiecz je razem z płatkami i nerkowcami). W tym czasie w dużej misce po prostu wymieszać resztę składników, a po podpieczeniu płatków i nerkowców dodaj je do mieszanki i dokładnie wymieszaj. Przełożyć do szczelnych pojemników i zajadać każdego poranka z czym tylko dusza zapragnie, polecam z mlekiem kokosowym (ciepłe świetnie sprawi się w grudniu) lub jogurtem sojowym. Smacznego!


In English

Ingredients:

  • 2 cups of jumbo (regular) oat flakes
  • a cup of any nuts you like (here: cashews)
  • a cup of puffed rice
  • a cup of soy crispies (available here; instead of using them you can choose other puffed / crunchy grains)
  • a cup of dried white mulberries (you can also use other dried fruits: raisins, cranberries, orange peels, etc.)
  • 1/2 cup of linseed
  • a cup of toasted coconut flakes

On a baking tray lined with baking paper, toast oat flakes with cashews, in approx. 180 degrees Celsius until golden (if your coconut flakes are not toasted, mix them together with flakes and cashews). During this time, in a large bowl, simply mix the rest of the ingredients, and after baking add the flakes and cashews, mix thoroughly. Put into sealed containers/jars and eat every morning with whatever your heart desires, I recommend with coconut milk (warm it, it especially needed on cold morning in December) or soy yogurt. Enjoy!