Warzywa w sosie miso / Veggies with a miso sauce.

  Od dawna jestem wielbicielką szybkich, prostych warzywnych dań. Szczególnie uwielbiam rozgrzewające, kremowe potrawki z warzywami, strączkami i orzechową nutą. Tym razem postanowiłam wzbogacić gęsty warzywny sos nie tylko o pastę sezamową, ale również miso. Miso to fermentowana gęsta pasta z soi, najczęściej też z ryżu czy jęczmienia, z dodatkiem soli i drożdży. Znana i lubiana w kuchni japońskiej. Ja jestem fanką sosów i dressingów z jej udziałem. Moja ulubiona to jasna pasta, która charakteryzuje się lekką słodyczą i właśnie idealnie sprawdziła się też w warzywnym sosie. Jasne miso najczęściej łączę z tahini, dlatego nie mogło go tutaj zabraknąć. Co najlepsze – to danie jest super szybkie, a składniki zazwyczaj dostępne w domu, poza miso oczywiście. Chociaż u mnie jest ona już jednym z podstawowych produktów, które zawsze mam w zanadrzu. Warzywny sos miso podałam wraz z puszystym puree z pietruszkowych ziemniaków oraz zieleniną.


warzywa w sosie miso z pietruszkowym puree ziemniaczanym oraz zieleniną
veggies with a miso sauce served with parsley potato puree and greens

Składniki:

puree:

  • 2-4 ziemniaków (jedna porcja)
  • łyżka płatków drożdżowych
  • dowolna sól i pieprz do smaku
  • łyżka suszonej lub dwie posiekanej świeżej pietruszki

Ziemniaki na początek obrać i ugotować. Następnie rozgnieść widelcem na puszyste puree i dodać resztę składników. Dokładnie połączyć.

warzywa (2 porcje):

  • 2 małe cebule
  • ok. 6 brązowych pieczarek
  • szklanka mrożonej kukurydzy
  • szklanka mrożonego groszku
  • szklanka białej fasoli (opcjonalnie)
  • pieprz czarny
  • suszona czerwona papryka
  • mielona kolendra
  • kurkuma
  • suszony czosnek
  • szczypta imbiru

sos:

  • 1/2 szklanki mleka migdałowego (niesłodzone!) lub inne roślinne np. sojowe
  • łyżka jasnej pasty miso
  • łyżka tahini
  • sok z 1/4 cytryny
  • łyżka/dwie sosu sojowego tamari lub liquid aminos

Cebulę posiekać i poddusić na patelni z 1/4 szklani wody. Następnie dodać groszek oraz kukurydzę i pokrojone w plastry pieczarki. Dusić na średnim ogniu, aż wszystko dobrze się poddusi i zmięknie. Dodać przyprawy według własnych preferencji smakowych oraz fasolę. W czasie gdy warzywa się duszą, przygotować sos mieszając ze sobą wszystkie składniki. Przelać sos do warzyw i na małym ogniu gotować do zgęstnienia ok. 5-10 min. Podawać z puree ziemniaczanym (lub też kaszą czy ryżem) i sałatą. Smacznego!

In English

Ingredients:

puree:

  • 2-4 potatoes (one serving)
  • tablespoon of yeast flakes
  • salt and pepper to taste
  • tablespoon of dried or two of fresh chopped parsley

Peel and cook the potatoes. Then mash them with a fork to get a fluffy puree and add the remaining ingredients. Stir in and serve.

vegetables (2 servings):

  • 2 small onions
  • approx. 6 brown mushrooms
  • cup of frozen corn
  • cup of frozen peas
  • cup of white cannellini beans (optional)
  • black pepper
  • dried red pepper
  • ground coriander
  • turmeric
  • dried garlic
  • a pinch of dried ginger

sauce:

  • 1/2 cup of unsweetend almond milk or other plant milk e.g. soy
  • tablespoon of light miso paste
  • tablespoon of tahini
  • juice of 1/4 lemon
  • tablespoon of tamari soy sauce or liquid aminos

Chop the onion and sauté in a pan with 1/4 glass of water. Then add the peas, corn and sliced ​​mushrooms. Simmer over medium heat until everything is cooked and soft. Add the spices according to your taste preferences and beans. While the vegetables are cooking, prepare the sauce by mixing all the ingredients. Pour the sauce to the vegetables and cook over low heat until the sauce thickens, it’s approx. 5-10 min. Serve with mashed potatoes (or groats/rice) and salad. Enjoy!