Proste domowe sushi / Easy homemade sushi.

  Mogę z uśmiechem przyznać, że mam już swoje pierwsze domowe sushi za sobą. Myślałam, że będzie o wiele trudniej i choć jeszcze do ideału im daleko to uważam, że wyszły całkiem nieźle. Tym samym, mam okazję podzielić się z Wami przepisem, gdyż są niezwykle proste, a w dodatku zdrowsze od tradycyjnych. Zrobione z brązowego ryżu długoziarnistego, który idealnie się sprawdza jeśli chodzi o gotowanie i lepkość – można nawet pominąć wszystkie dodatki do ryżu, jeśli nie macie ich w domu. Ważnym jest aby nie ugotować ryżu na sypko, wtedy zdecydowanie trudniej będzie go zachować w rolce i generalnie sushi może się rozpaść.

sushi4

 Jeśli chodzi o dodatki, wybierajcie czego tylko Wasza dusza zapragnie. My, przygotowywałam sushi z koleżanką, postawiłyśmy na świeże warzywa takie jak marchew, papryka, ogórek, cukinia, a do tego awokado oraz wędzone tofu. Co więcej, podałyśmy sushi wraz z piklowanym imbirem oraz zamiast sosu sojowego (zwykle używam tamari) z liquid aminos ( klik <- Polecam! ).

 Zawijając rolki sushi, nieco mniej profesjonalnie, nie potrzebowałyśmy nawet maty. I bez niej się da! Nasze rolki są na to dowodem 🙂 W szybkim tempie można przygotować przepyszny i pożywny lunch czy obiad w japońskim klimacie.

sushi

wegańskie sushi z świeżymi warzywami, awokado i wędzonym tofu
vegan sushi with fresh veggies, avocado and smoked tofu

Składniki:

  • ok. 1,5 szklanki długoziarnistego ryżu brązowego (można też użyć ryżu do sushi)
  • ok. 3 szklanki wody
  • opcjonalnie: ocet ryżowy (ok. 3-4 łyżeczek oraz cukier lub w zdrowszej wersji syrop klonowy – 2 łyżeczki)
  • szczypta soli (himalajska/morska)
  • glony nori (wyszło ok. 8 rolek)
  • posiekane w paseczki dowolne warzywa (marchew, ogórek, papryki, cukinia)
  • jedno awokado
  • 1/2 kostki wędzonego tofu (ok. 110g)

Ryż przepłukać, aż woda będzie czysta, a następnie ugotować przekładając do garnka wraz z wodą i szczyptą soli. Najlepiej zrobić to kilka godzin przed robieniem sushi, by miał czas ostygnąć.

Przygotują wszystkie warzywa, krojąc je drobno w cienkie paseczki. To samo zrób z awokado oraz tofu.

Czas na przygotowanie sushi. Do mniejszego pojemniczka/naczynia nalać trochę zimnej wody, która będzie potrzebna by zakleić rolkę. Rozłóż na czystej powierzchni nori – jeśli masz matę, użyj jej i przy dolnej krawędzi umieść płat nori. Następnie rozmieść ryż na  pozostawiając 1 cm margines z góry i z dołu. Na środku lub przy jednej z krawędzi rozmieść warstwę dowolnych, wcześniej przygotowanych warzyw i innych dodatków. Następnie zwilż delikatnie drugi koniec i zacznij zwijać rolkę, tak by dokładnie zamknąć ryż wraz z dodatkami w środku. Instrukcja zawijania zazwyczaj znajduję się też na opakowaniu nori. Tutaj możecie zobaczyć równie świetne zdjęcia – > Lazy Cat Kitchen – polecam bloga przy okazji 😉 Pod koniec najlepiej delikatnie ścisnąć rolkę, tak by jej nie zniekształcić, ale po prostu „skleić” ze sobą wszystkie składniki w środku. Odłożyć i tworzyć kolejne. Na koniec pokroić ostrym nożem i podawać wraz imbirem oraz sosem sojowym i wasabi lub jeszcze innymi ulubionymi dodatkami. Smacznego!

*Jeśli używasz, octu i cukru/syropu/innego zamiennika  – przełóż te składniki na mniejszą patelnie wraz z solą i podgrzewaj aż stworzą jednolitą konsystencję. Przełóż do do dowolnego naczynia i ostudź. Kiedy ryż się ugotuję dodaj ostudzoną miksturę do niego i dokładnie wymieszaj. Powinna wyjść gęsty i lepki ryż, idealny do sushi. My pominęłyśmy ten krok i wyszło równie świetnie, choć mniej profesjonalnie, ale to już od Ciebie zależy jak chcesz przygotować swój ryż. Wykonaj też ten krok, jeśli uważasz, że ryż wyszedł zbyt sypki i nie nadaje się do zawijania.

**Instrukcję rolowania sushi znajdziecie pewnie też na YouTube. Ja miałam taką przyjemność by nauczyć się z koleżanką 🙂

sushilunch

In English

Ingredients:

  • approx. 1.5 cups long-grain brown rice (you can also use rice for sushi)
  • approx. 3 cups of water
  • Optional: rice vinegar – approx. 3-4 teaspoons and sugar or a healthier version of maple syrup – 2 teaspoons
  • a pinch of salt (Himalayan / sea salt )
  • nori sheets (dried seaweed) – about 8
  • chopped into strips any vegetables you like (carrots, cucumber, peppers, zucchini)
  • one avocado
  • 1/2 smoked tofu cubes (approx. 110g)

Rinse the rice until the water runs clear, then cook translating into a pot with water and a pinch of salt. This is the best done a few hours before making sushi to let it cool down.

Then prepare all the vegetables, finely slicing them into thin strips. Do the same with avocado and tofu.

Time to prepare sushi. Pour cold water into the smaller the pot / container, which is needed to seal the roll. Lay out on a clean surface nori sheet – if you have a mat, use it and place at the bottom edge one of the nori sheets. Then distribute rice, leaving a margin of 1 cm from the top and the bottom. In the middle or on one of the edges create a layer of pre-prepared vegetables and other additives. Then, gently moisten the other end and start to roll up so as to accurately close the rice with toppings inside. Instructions how to roll are usually on the packaging of sushi nori sheets. Here you can see equally great shots -> Lazy Cat Kitchen – I recommend the blog by the way 😉 At the end gently compress the roll so that it does not distort, but simply stay together. Put aside and create another rolls. At the end cut everything with a sharp knife and serve with pickled ginger, soy sauce/liquid aminos and wasabi. Enjoy!

*If you use vinegar and sugar / syrup / another substitute – put these ingredients in a smaller pan with salt and heat up until everything combines well. Transfer to any dish and allow to cool. When the rice is cooked, add the cooled mixture into the rice and mix thoroughly. It should come as a thick and sticky rice, ideal for sushi. We skipped this step and it worked as well, though less professional, but it’s up to you how you want to prepare your rice. Do this step if you think that the rice came too loose and is not good for rolling.

** Instruction how to roll sushi also can be found on YouTube. I had the pleasure to learn with my friend 🙂

sushiplate