Prosta sałatka do lunch boxa / Easy and healthy lunch box salad.

 Jakiś czas temu większość z nas, przede wszystkim z tej młodszej części społeczeństwa powróciła do szkolnych ławek. Już niedługo również Ci starsi zasiądą na salach wykładowych. Tak się składa, że ja drugi rok studiów zaczynam już w poniedziałek, system wygląda nieco inaczej niż w Polsce, ale… nie narzekam, a jestem wręcz podekscytowana 🙂 Z powrotem do nauki i na uniwersytet po „wakacjach” wiąże się fakt iż większość czasu spędzimy poza domem, więc warto zabrać ze sobą zdrowy posiłek do lunch box’a. Tym samym, potrzebujemy energii do tego by funkcjonować, rozwijać się, itd., więc zdecydowanie musi być to coś odżywczego i zdrowego. Dlaczego by też nie sięgnąć po coś bardzo prostego i szybkiego w przygotowaniu? Czas jest na wagę złota i nie ma potrzeby by denerwować się, że coś nie wychodzi. Co więcej, to nie tylko świetny pomysł dla uczniów czy studentów, ale też osób pracujących – ja zdecydowanie będę zabierać ze sobą takie lunche do pracy.

sałatka

 Przechodząc do konkretów – mam dla Was pomysł na bardzo prostą sałatkę, którą wzbogaca przepyszny dressing z tahini. Na zdjęciu prezentuje się w misce, ale oczywiście wystarczy przełożyć ją do pudełka i i posiłek na wynos gotowy! Składa się ona głównie z surowych warzyw, ale by stała się jeszcze bardziej odżywcza i sycąca warto dodać kaszę czy ziarna jak np. kaszę jaglaną czy gryczaną oraz bogate w białko strączki – ciecierzycę lub wszelkiego rodzaju fasole, soczewice… Dzielę się z Wami tak prostym przepisem, ponieważ zdaję sobie sprawę, że wiele z Was szuka inspiracji na posiłki do szkoły/pracy, a tym samym jest to jeden z moich ulubionych, pełnych zdrowia pomysłów na lunch czy obiad.

sałatka3
sałatka4

Składniki (1 spora porcja)

  • baza: dowolne liście sałaty, najlepiej mieszanka z szpinakiem
  • mała czerwona cebula
  • 2 średnie pomidory
  • 1/2 małego ogórka
  • 3/4 papryki (użyłam ok. 1/4 z trzech papryk różnego koloru)
  • 4 łyżki dowolnej kaszy np. jaglanej lub gryczanej
  • ok. 1/2 szklanki/puszki/słoika/kartonu ugotowanej ciecierzycy (jeśli z puszki/słoika/kartonu – odsączyć i opłukać! )

sos: łyżka tahini (można też użyć naturalnego masła orzechowego) + łyżka sosu sojowego tamari + łyżka syropu klonowego + łyżka octu jabłkowego + pieprz czarny + wędzona papryka + szczypta imbiru

Kaszę ugotować z szklaną wody. Lekko przestudzić. W tym czasie umyć i posiekać wszystkie warzywa, zaczynając od sałaty. Przełożyć do dużej miski lub od razu do pojemnika/lunch-boxa. Dodać kaszę oraz ciecierzycę. Wymieszać bardzo dokładnie składniki na sos i przelać do mniejszego pojemniczka, zabrać razem z sałatką lub można też od razu wymieszać wszystko w domu i zabrać ze sobą do szkoły/na uczelnię/ do pracy. Smacznego!

sałatka2

 

In English

Ingredients: (1 large portion)

  • base: any lettuce leaves, preferably a blend with spinach
  • small red onion
  • 2 medium tomatoes
  • 1/2 small cucumber
  • 3/4 peppers (I used approx. 1/4 of the three peppers of different colors)
  • 4 tablespoons of any favourite groats such as millet or buckwheat
  • approx. 1/2 cup / tin / jar / carton of cooked chickpeas (if canned / jar / carton – drain and rinse!)

sauce: tablespoon of tahini (you can also use natural peanut butter) + tablespoon of soy sauce (tamari) + tablespoon of maple syrup tablespoon of apple cider vinegar + black pepper + smoked paprika + pinch of ginger

Cook the millet/buckwheat groats with a glass of water. Cool slightly. At this time, wash and chop all the vegetables, starting from lettuce. Transfer to a large bowl or directly into the container / lunch-box. Add the groats and chickpeas. Mix thoroughly the ingredients for the sauce and pour into a smaller pot, bring together with the salad or you can also immediately mix everything in the house and bring to school / university / work. Enjoy!