Faszerowana dynia z miso tofu / Stuffed pumpkin with miso tofu.

 Z każdym końcem sezonu nie potrafię doczekać się kolejnego. Tak było też tym razem, jestem podekscytowana by spróbować kolejne przepisy z… dynią, śliwkami i najlepszymi jabłkami! Jesień to mój czas, nawet jeśli tutaj obrazuje go deszczowa, pochmurna pogoda. Jeszcze chwila i powitamy tą porę roku, Tymczasem w Polsce zaczyna się przepiękne Babie Lato, którego po części mi brakuje – tej pogodnej przed-jesiennej aury na zewnątrz.

faszerowana-dynia-2

 Mam dziś dla Was przepis z dynią w roli głównej. Dynią Hokkaido, która ‚przywędrowała’ do mnie prosto z Polski! Nawet jeśli rok temu spotkałam tutaj (i teraz też już widziałam) te dynie to nie znalazłam jeszcze takiej, która smakowała by tak samo jak polska. No cóż, chyba zawsze będę zdania, że mamy najlepsze warzywa i owoce w kraju 🙂 Pierwsze co zrobiłam to oczywiście upiekłam dynię, a następnie wpadłam na pomysł by nafaszerować ją czymś zdrowym i aromatycznym. Wybrałam więc brązowy ryż oraz tofu. Zamarynowałam je w miso, niemalże 24h, by wsiąknęło jak gąbka wszystkie cudowne smaki. Z ciemnym miso, jęczmiennym, miałam do czynienia pierwszy raz i… nie ostatni! Mogę szczerze polecić Wam zarówno jasne – słodkie, jak i właśnie te ciemniejsze (P.S. Zawsze upewnijcie się czy jest wegańskie!). Tofu piekłam razem z dynią, dzięki czemu z zewnątrz nabrało delikatnej chrupkości, a w środku wciąż było miękkie, a przede wszystkim aromatyczne. Nie mogłam nie podać tego dania bez sałatki i ulubionego sosu z tahini, tym razem z limonką by idealnie skontrastować smaki i nutkę orzeźwienia.

faszerowana-dynia-3
faszerowana-dynia

faszerowana-dynia-4

dynia faszerowana miso tofu z brązowym ryżem, podana z sałatką i sosem z tahini
stuffed pumpkin with miso tofu and brown rice, served with salad and tahini sauce

 

Składniki (1-2 porcje):

marynowane miso tofu:

  • ok. 150g naturalnego tofu
  • łyżka ciemnej pasty miso
  • łyżeczka dobrej jakości musztardy
  • łyżeczka wędzonej papryki
  • 1/2 łyżeczki mielonej kolendry
  • pieprz czarny
  • 1/2 szklanki wody

 

  • brązowy ryż (kilka łyżek ugotowanego – w zależności od upodobanej porcji, lub mniej więcej 50-60g suchego na jedną porcję)
  • połowa mniejszej wielkości dyni Hokkaido (lub jedna dynia – na dwie porcje)

sałatka:

  • miks sałat
  • pomidorki koktajlowe
  • czerwona cebula

sos: łyżka tahini + sok z połowy limonki + 2-3 łyżki wody

Tofu, dnia poprzedniego, pokroić w kostkę i marynować w marynacie – wymieszać miso, musztardę, wodę i przyprawy. Zostawić w lodówce na kilkanaście godzin. Następnie przełożyć je (marynatę zostawiamy!!!) wraz z wydrążoną połówką (lub dwoma) dyni na papier do pieczenia i piec ok 30 min. w 180-200 stopniach Celsjusza – w zależności od mocy piekarnika, tofu możemy wyciągnąć nieco szybciej niż dynię i odstawić na chwilę. W czasie pieczenia, ugotować ryż. Pod koniec gotowania dodać 4-5 łyżek marynaty, a także wmieszać gotowe tofu. Wyciągnąć dynię, nafaszerować ją ryżem z tofu i zapiec jeszcze jakieś 15 min. Podawać z sałatką oraz dowolnym sosem, np. z tahini. Smacznego!

faszerowana-dynia-6
faszerowana-dynia-7
In English

Ingredients (1-2 servings):

miso marinated tofu:

  • about 150g natural tofu
  • tablespoon of brown miso paste
  • teaspoon of good quality mustard
  • teaspoon of smoked paprika
  • 1/2 teaspoon of ground coriander
  • black pepper
  • 1/2 cup water

 

  • brown rice (a few tablespoons of cooked – depending on a preferable/desirable portion, more or less 50-60g of dry rice per serving)
  • half of the smaller size of Hokkaido pumpkin (or a whole pumpkin for two servings)

salad:

  • mix of salad leaves
  • cherry tomatoes
  • red onion

sauce: tablespoon of tahini + juice of half a lime + 2-3 tablespoons of water

The previous day, cut the tofu into cubes and marinate in the marinade – mix miso, mustard, water and spices. Leave in the refrigerator for several hours. Then translate them (leave the marinade!!!) with a hollowed pumpkin half (or two) into a baking paper and bake for about 30 minutes. at 180-200 Celsius degrees – depending on the power of the oven, tofu can be taken out a little bit faster than the pumpkin and set aside for a moment. During baking, cook the rice. At the end of cooking, add 4-5 tablespoons of marinade, and stir in tofu. Take the pumpkin, stuff with rice and tofu and bake another 15 minutes until the top is crispy. Serve with salad and any sauce you like, for example – tahini. Enjoy!