Kotleciki czy potrawka? Dwa zdrowe i szybkie dania.

 Lubię spędzać czas w kuchni. Gotować, piec i smażyć… wymyślać nowe potrawy, poznawać smaki. Ostatnio często korzystam z wolnego czasu i wybieram się do kuchni by coś upichcić. Jeszcze trochę i może mi tego brakować, ale postaram się, by miejsce na pasje i dobre jedzenie zawsze wpisało się w grafik dnia. Przygotowałam dziś dla Was dwa przepisy na obiad – kotleciki z czarnej fasoli oraz pomidorową potrawkę z warzywami, soczewicą i tofu. Zacznę może od pierwszego dania…
 Pierwszy raz miałam okazję spróbować czarną fasolkę. Postanowiłam ulepić z niej małe kotleciki z dodatkiem przypraw, płatków drożdżowych i mąki – prosto, zdrowo i smacznie! Trafiły do piekarnika i w zaledwie 20 min. były już gotowe 🙂 Warto podać je z ryżem lub kaszą oraz warzywami – ja wybrałam cukinię, którą zapiekałam razem z kotlecikami.

DSC_002711
kotleciki z czarnej fasoli z kaszą jaglaną, pieczoną cukinią oraz tahini
black bean mini burgers with millet, baked zucchini and tahini
 
Składniki:
  • 230g ugotowanej czarnej fasolki (może być z puszki, opłukać!!)
  • łyżka pełnoziarnistej mąki orkiszowej (lub innej)
  • łyżka płatków drożdżowych
  • 1/3 łyżeczki wędzonej papryki
  • pieprz
  • mielona kolendra oraz kumin
  • 1/3 łyżeczki zataru
  • łyżeczka (bezglutenowego) sosu sojowego Tamari
Fasolkę zmiksować na puree. Następnie dodać resztę składników i dokładnie połączyć. Ma wyjść gęsta, nie lepiąca się masa – gdy jest zbyt sucha dolać trochę mleka roślinnego/wody. Formować dowolnej wielkości kotleciki. Piec (na papierze do pieczenia) w 200 stopniach Celsjusza ok. 20 min. – im większe, tym dłużej piec. Podawać z dowolnymi dodatkami. Smacznego!
*cukinię pokroiłam w plastry, doprawiłam pieprzem i papryką – piekłam razem z kotlecikami
 Kolejny pomysł to potrawka z czerwoną soczewicą i pomidorową passatą. Są w niej pieczarki, zielona cebulka oraz papryka, zaś podana jest z pieczonym tofu marynowanym w sosie sojowym i przyprawach. Nie mogło zabraknąć tu też płatków drożdżowych oraz chrupiących ziaren. Przyznam, że to danie smakowało mi tak bardzo, że żałuję iż nie zrobiłam go więcej.
DSC_002633
DSC_001711-horz1
pomidorowa potrawka z czerwoną soczewicą, pieczarkami, papryką i zieloną cebulką podana z pieczonym tofu, płatkami drożdżowymi oraz ziarnami (pestkami dyni, słonecznikiem i orzeszkami pinii)
tomato stew with red lentils, champignons, red pepper and green onion served with baked tofu, yeast flakes and seeds (pumpkin seeds, sunflower seeds and pine nuts)
 
Składniki:
tofu:
  • ok. 100-120g tofu naturalnego
  • 1/3 łyżeczki wędzonej papryki
  • pieprz, kumin, kurkuma
  • łyżka sosu sojowego Tamari (bezglutenowy)
Tofu dokładnie odsączyć z wody. Pokroić w drobną kostkę i zamarynować w sosie sojowym oraz przyprawach min. godzinę przed przygotowaniem. Następnie piec w 200 stopniach Celsjusza ok. 20 min.
  • kilka pieczarek (tutaj: białe, mogą być brązowe)
  • jedna podłużna czerwona papryka
  • pieprz
  • 3-4 łyżki czerwonej soczewicy
  • szklanka pomidorowej passaty
  • mielona papryka
  • łyżeczka sosu sojowego
  • garść posiekanej zielonej cebulki
Pieczarki pokroić w plastry, a paprykę  dowolnej wielkości kostkę. Następnie podusić warzywa z 2-3 łyżkami wody. Doprawić pieprzem i papryką. Dusić, aż woda wyparuje. W tym czasie gotować też soczewicę (z szklanką wody). Gdy się ugotuje dodać do pieczarek i papryki. Następnie wlać passatę i gotować chwilę. Na koniec wmieszać posiekaną zieloną cebulkę. Podawać z upieczonym tofu, płatkami drożdżowymi i ziarnami. Smacznego!
 Powoli zaczyna do mnie docierać, że to wszystko dzieje się naprawdę – jestem tutaj, spełniam marzenia! Poznaje ludzi z całego świata, z podekscytowaniem uczestniczę w wielu wydarzeniach wprowadzających mnie w studenckie życie, a kalendarz powoli zapełnia się ważnymi spotkaniami, wykładami, itp. Jeszcze tylko jedna sprawa nie daje mi spokoju – szukam dalej, może dziś, a może za parę dni… Najważniejsze by się nie poddawać 😉

Co zapamiętałam wczoraj i wzięłam sobie od razu do serca: „Time is more than money!”

Miłego czwartku!