4 pomysły na szybki i zdrowy obiad.

 Piszę dziś do Was wraz z pomysłami obiadowymi, czyli moje posiłki, które udało mi się przygotować podczas jak na razie krótkiego pobytu w Anglii. Jeśli chodzi o koszty wyżywienia to uważam, że nie jest drogo, a każdy produkt jakiego zapragniecie jest łatwo dostępny i nie trzeba szukać w nie wiadomo jakich sklepach. Co prawda, muszę się przyzwyczaić do tego, że teraz już operuję funtem a nie złotówką, ale myślę, że szybko do tego przywyknę. Przechodząc do obiadów… Mam dziś dla Was 4 propozycje – proste, szybkie, zdrowe, a co najważniejsze – smaczne!

 Jako pierwsze danie proponuję brązowy ryż (tzn. pełnoziarnisty) podany z smażonymi warzywami, czyli pieczarkami, marchewką, brokułami i kalafiorem porządnie doprawionymi ulubioną wędzoną papryką oraz podane z gęstym tahini.
  DSC_000111
brązowy ryż z smażonymi warzywami podany z tahini
brown rice with fried vegetables served with tahini
Składniki:
  • ok. 50-60g ryżu brązowego (lub inny, dowolność) – ugotować na wodzie*
  • marchew
  • kilka różyczek brokuła i kalafiora
  • 3-4 duże pieczarki
  • przyprawy: pieprz, słodka wędzona papryka, mielona kolendra, kumin, suszona pietruszka
  • olej do smażenia (tu: sezamowy)
Na początek posiekać pieczarki i podsmażyć. Dodać pokrojoną podgotowaną pokrojoną w plastry marchew oraz brokuły i kalafiora (również lekko podgotowane). Smażyć chwilę i doprawić całość. Podawać z ryżem oraz tahini. Smacznego!
*polecam od razu ugotować więcej np. szklankę suchego ryżu i resztę zostawić na śniadanie czy też kolacje 😉
 Kolejne danie jest całkiem podobne. Generalnie to używam prawie zawsze te same przyprawy, tym bardziej, że akurat tylko te mam teraz pod ręką. Jest to pełnoziarnisty makaron z smażonymi pieczarkami oraz marchwią i suszonymi pomidorami (w płatkach) podany wraz z hummusem (organicznym).

DSC_004311
pełnoziarnisty makaron z smażonymi pieczarkami oraz marchwią i płatkami suszonych pomidorów podany z organicznym hummusem*
whole wheat pasta with fried champignons, carrots and dried tomatoes served with organic hummus*

*polecam zrobić domowy 😉
*homemade will be the best! 🙂
Składniki:
  • porcja makaronu tagliatelle (ok. 70-100g)
  • 5-6 pieczarek
  • marchew
  • łyżka suszonych pomidorów w płatkach (lub kilka suszonych w całości, posiekać)
  • przyprawy: słodka wędzona papryka, mielona kolendra, suszona pietruszka, kumin, pieprz
Makaron ugotować. Pieczarki oraz marchew podsmażyć na odrobinie oleju. Doprawić i dodać płatki pomidorowe. Ugotowany makaron przełożyć na patelnie  i wymieszać razem całość. Opcjonalnie podać z hummusem i posypać świeżą lub suszoną pietruszką. Smacznego!
 Oczywiście u mnie na obiad nie może zabraknąć też pieczonych warzyw i to zdecydowanie jest mój obiadowy faworyt. Przyrządziłam je tak jak zazwyczaj to robię, więc przepisy znajdziecie już na blogu, aczkolwiek zrobiłam wyjątkowy sos, który podbił moje podniebienie od pierwszego spróbowania! Dodałam do niego sumak, zakupiony podczas cudownego weekendu w Trójmieście 🙂

DSC_001111
pieczone warzywa z sosem z tahini
baked vegetables with tahini sauce
Składniki na sos:
  • łyżka tahini
  • łyżka soku z cytryny
  • kilka łyżek mleka sojowego niesłodzonego
  • pieprz
  • szczypta sumaku
Wszystkie składniki wymieszać ze sobą na gęsty, gładki sos. Podawać z pieczonymi warzywami. Smacznego!
 Ostatnia propozycja to hummusowa zapiekanka z fasolką szparagową, marchewką oraz cukinią. Stworzyłam ją z wielozbożowych płatków. Wyjątkowy smak uzyskałam nie tylko za sprawą hummusu, ale też dzięki dodaniu zataru (również zakupionego podczas pobytu w Trójmieście). Zatar jest to arabska mieszanka przypraw, która zawiera sumak, sezam oraz suszone zioła takie jak tymianek, majeranek oraz oregano. Pochodzi z krajów arabskich i jest popularny głównie w Maroko, Egipcie, Iranie, Turcji, Libanie, Izraelu, Armenii. Przyznam, że świetnie sprawdził się w połączeniu z hummusem, a tym bardziej w całości z warzywami, o których wspomniałam wyżej.

DSC_000311
hummusowa wielozbożowa zapiekanka z fasolką szparagową, marchewką, cukinią doprawiona zatarem
baked vegetable hummus wholegrain musli with green beans, carrots and zucchini seasoned with zatar
Składniki:
  • 5 łyżek mieszanki płatków (wielozbożowa z mielonym siemieniem lnianym)
  • spora łyżka hummusu
  • szczypta słodkiej wędzonej papryki
  • ok. 1/3 łyżeczki zataru
  • pieprz
  • pokrojona w kostkę marchewka
  • garść podgotowanej zielonej fasolki
  • 1/2 cukinii
Płatki wymieszać z wodą, hummusem oraz przyprawami.Następnie dodać pokrojoną marchew oraz cukinię. Na koniec wmieszać podgotowaną fasolkę. Całość przełożyć do natłuszczonego naczynia do zapiekania i piec w 180-200 stopniach Celsjusza ok. 20-30min. Smacznego!
 To by było na tyle, a w przyszłości na pewno pojawi się jeszcze więcej podobnych pomysłów. Łatwych w przygotowaniu i odpowiednich jak na studencką kieszeń.

Teraz mykam przeglądać zdjęcia… Wasze relacje z Warszawy! Bardzo się cieszę, że ten dzień spędziliście tak cudownie. Niech ktoś mi powie, że jedzenie (i blogowanie) nie łączy ludzi to z uśmiechem vel bananem na twarzy opowiem mu o Nas 🙂

Miłego tygodnia!